Śmietanowiec, troszkę inny sernik



Lubicie serniki? Jeżeli tak to zachęcam do spróbowania tego przepisu! To ciasto powstało tylko dlatego, że mój kochany mąż zakupił śmietany na zapas, jakby szła wojna. Tak mówił, że będzie jadł ogórki, pomidory i rzodkiewki w śmietanie, bo sezon, bo lato... tak, tak skarbie... I tak o to w naszej lodówce leżakowały sobie śmietany, mąż stracił apetyt na mizerię..a data ważności nieubłaganie dobiegała ku końcowi. Więc musiałam zabrać sprawy w swoje ręce, a raczej w swoje gary. Powiem wam, że nie miałam pojęcia czy cokolwiek wyjdzie z tego. Plan był prosty, ciasto a'la sernik ma wyjść. Nic prostszego, ubić jajca, zagnieść kruche ciasto, ser zastąpić śmietanami. Jak piekłam to cudo to chwilami myślałam, że eksploduje, tak wyrastało mimo że nie dodałam ani grama proszku do pieczenia. Już miałam wizje jak czyszczę mój kochany piekarnik z upieczonej śmietany połączonej z jajcami...uff..na szczęście nic takiego nie miało miejsca :) ciasto wyszło bardzo fajnie, nawet sąsiedzi mieli okazje spróbować gdyż ilość która mi wyszła nie była do przejedzenia dla mojego męża. Mąż stwierdził, że smakuje jak normalny sernik, tylko jest bardziej delikatny i puszysty :)


Przepis zawiera mleko i gluten. 

Składniki:
Masa:
śmietany 10% (u mnie było 7 sztuk po 200ml) myślę, że można użyć mniejszą ilość
2 budynie waniliowe bez cukru
3/4 szklanki cukru
1 cukier waniliowy
5 całych jajek + 4 białka

Ciasto:
150g masła
4 żółtka
4 łyżki cukru
3 łyżki kakao
1 szkl mąki
2 łyżki śmietany

Tortownica u mnie o śr. 24cm, proponuję użyć troszkę większą.


Pierwsze zagniatamy ciasto. Mąkę wysypać na blat, dodać pozostałe składniki, zagnieść ciasto. Zawinąć w folię, włożyć do zamrażarki.

Masa:
Białka oddzielić od żółtek. Białka ubić na sztywną piankę. Do żółtek dodać cukier i cukier waniliowy, ubijać aż masa zrobi się prawie biała (ok 10min). Dodać budynie, ubijać dalej. Teraz czas na śmietany, dodawać po kubeczku (jeżeli macie małe tak jak moje) lub po parę łyżek, ubijać aż dodacie cała śmietanę. Na koniec dodajemy ubite białka, delikatnie mieszamy łyżką.

Ciasto podzielić na dwie części (mniejsza i większą), mniejszą część rozwałkować i ułożyć w torownicy wyłożonej papierem do pieczenia. Podziurawić widelcem, piec ok 7min w 200stopniach.
Gdy spód się podpiecze wlewamy masę śmietanową. Na górę ciasta ścieramy na tarce lub rwiemy palcami pozostałą część ciasta. Równomiernie rozkładamy na masie. Pieczmy ok 60-70min w 200stopniach. Przed podaniem ostudzić.







Komentarze

Popularne posty